AXESS – Acquisition of key competences in economic and social sustainability – Kompetencie pre sociálnu a ekonomickú udržateľnosť je projekt, vďaka ktorému sa môžu matky v materských a rodinných centrách vzdelávať vo všetkých oblastiach digitálnej gramotnosti. Projekt je naplánovaný na obdobie 2017-2019 a vznikol ako reakcia na nepriaznivé štatistické ukazovatele o digitálnej gramotnosti ľudí na Slovensku.
Tento projekt realizujeme vďaka:
Cieľ projektu
- Zvýšiť digitálne zručnosti žien prostredníctvom vzdelávacích zdrojov a nástrojov, ktoré sa nachádzajú na otvorenej a bezplatnej platforme typu AXESS OER (Open Educational Resources).
- Zmapovať úroveň digitálnych zručností a potrieb vzdelávania u žien.
- Pripraviť vzdelávacie materiály a prezentácie k online štúdiu.
- Zorganizovať pilotné kurzy min. pre 150 účastníčok, žien s nízkymi digitálnymi zručnosťami.
- Zvýšiť zamestnateľnosť žien prostredníctvom rozvinutia zmyslu pre iniciatívu, podnikavosť a proaktívne občianske a spoločenské angažovanie.
Cieľová skupina
Ženy s nízkymi sociálnymi a digitálnymi zručnosťami.
Zámer projektu
Digitálne zručnosti obsahujú aj kompetencie popísané v dokumente “Digital Competence Framework DigComp 2.0” a obsahujú 5 dôležitých oblastí.
- Informačná a dátová gramotnosť
- Komunikácia a spolupráca
- Tvorba digitálnych obsahov
- Digitálna bezpečnosť
- Riešenie digitálnych problémov
Viac ako 40 % Európanov má nedostatočné alebo žiadne digitálne zručnosti, pričom 42 % z toho sú nezamestnaní. Slovensko má podľa prieskumu vzdelávania dospelých (Programme in International Assessment of Adult Competencies, PIAAC) dobré skóre v kategórii gramotnosť a matematická gramotnosť, avšak nízke skóre v kategórii „Riešenie problémov v technologicky bohatom prostredí“, čo je synonymum pre digitálne zručnosti. Zároveň sa potvrdila zreteľná nerovnováha medzi mužmi a ženami, v neprospech žien.
Metodológia
Projekt AXESS je postavený na pevnej vedomostnej základni a praktických skúsenostiach. AXESS spája intelektuálny rozmer vo fáze analýzy a praktický prístup vo vývoji a využití vzdelávacích riešení. Metodologický prístup je postavený na fázach:
Analýza => vývoj => testovanie a overenie => uvedenie do praxe => využívanie v praxi
Výstupy projektu AXESS
Vzdelávacie materiály spracované minimálne na 10 kurzov pokryjú všetkých 5 digitálnych a s nimi súvisiacich kompetencií – zmysel pre iniciatívu, podnikavosť, občianske a spoločenské kompetencie. Tieto kompetencie patria medzi 8 kľúčových kompetencií celoživotného vzdelávania definovanými Európskou komisiou. Všetky vzdelávacie materiály budú dostupné v 7 jazykoch, aby slúžili čo najširšej cieľovej skupine.
Prínos projektu AXESS
AXESS bude mať okamžitý pozitívny dopad na všetky zúčastnené organizácie a cieľové skupiny zapojené do projektu.
- Rozšíri sa portfólio vzdelávacích služieb partnerov vzdelávania,
- ženy s nízkymi digitálnymi zručnosťami získajú vedomosti a budú mať k dispozícii aj praktické vzdelávacie materiály,
- poskytovatelia vzdelávacích služieb, aj mimo projektového partnerstva, získajú prístup k relevantným a multilinguálnym vzdelávacím zdrojom, ktoré môžu využívať a prispôsobovať svojim potrebám.
Udržateľnosť projektu
Projektoví partneri sa zaviazali udržiavať a rozvíjať AXESS OER platformu najmenej počas 2 rokov po skončení kofinancovania z programu Erasmus+. Partneri rozšíria používanie platformy medzi ďalších poskytovateľov vzdelávania dospelých a digitálnych odborníkov, aby bola udržateľná aj po ukončení projektu. Projekt zostane naďalej primárne určený pre ženy s nízkymi digitálnymi zručnosťami.
Partneri projektu
AXESS spája 8 partnerov zo 7 krajín. Každý predstavuje iný prístup ku vzdelávaniu dospelých s nízkymi zručnosťami, k rovnosti pohlaví, k informačno komunikačným technológiám a digitálnym zručnostiam.